اختلافات مذهبی صفویه و اوزبکان وتأثیر آن بر روابط سیاسی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده حسین همتی جامی فریمانی
- استاد راهنما عباس سرافرازی
- سال انتشار 1392
چکیده
پس از فروپاشی حکومت تیموریان به تدریج سه قدرت اوزبک، صفوی و عثمانی در منطقه نمایان شد. در ماوراءالنهر اوزبکان با گرایش سنی، در ایران صفویان با گرایش شیعه و در آسیای صغیر و بین النهرین دولت عثمانی سنی که در پی احیای خلافت بود. بدون شک در سده های میانه عامل مذهب به عنوان یک فاکتور اصلی در تکاپوهای سیاسی و نظامی به شمار می آمد و با توجه به این که دو دولت اوزبک و عثمانی از طرفداران سرسخت اسلام ارتدکسی بودند با تنزیه گرایان شیعه در یک تعارض ماهوی قرار داشتند. این تعارض به عنوان یک عامل سیاسی در سیاست های توسعه طلبانه اوزبک و صفوی نقش تعیین کننده ای داشت و طرفین برای به دست آوردن برتری در زمینه ی تعارضات مذهبی از هر عاملی من جمله علما و عامه مردم استفاده می کردند. اختلافات مذهبی اوزبکان و صفویان بهترین بهانه بود تا هر دو دولت توسعه طلب را خیلی زود در برابر هم قرار دهد که از جمله پیامدهای این رویارویی به وجود آمدن سه جنگ مرو، جام و رباط پریان بود. هرگاه دو طرف اقدام به اعزام سفرا یا تبادل نامه می کردند حجم گسترده ای از مطالب مطرح شده استدلا ل های مذهبی دو طرف در اثبات حقانیت خود بود. باید اضافه کرد که مردم ساکن در بخش های شرقی با هر گرایش مذهبی بیشترین آسیب را متحمل شدند. این نوشتار برآنست تا براساس منابع مکتوب، دلایل و توجیهات مذهبی دو طرف را برای برپایی جنگ و کشتار مسلمین؛ به بهانه ی اختلافات مذهبی که با اهداف سیاسی برپا می شد را نشان دهد.
منابع مشابه
صورتبندی مذهبی - سیاسی جامعه ایرانی در عصر صفویه
این نوشتار شرحی از گسترش مناسک و شعائر و همچنین شکل گیری دستگاه دینی و نوع مواجهه آن با دستگاه سیاسی بعد از اعلام رسمی مذهب شیعه اثنی عشری در دوره صفویه است. به گمان نویسنده حداقل چهار دوره از گسترش این آیین ها را در جامعه ایرانی عصر صفویه میتوان سراغ گرفت. دوره اول با ظهور شاه اسماعیل مصادف است که یکپارچه سازی عقیدتی انجام گرفت. در دوره بعد مقارن ظهور شاه عباس اول مناسک و شعائر مذهبی چهره ای ...
متن کاملبررسی روابط سیاسی والینشینان اردلان با حکومت صفویه
والینشین اردلان از جمله حکومت های محلی عصر صفوی بود که سابقۀ تشکیل آن به پس از صفویه باز می گشت. حکام این والینشین، که بر قسمت هایی از مناطق کرد نشین غرب کشور حکم می راندند، به دلیل جایگاه خاص جغرافیایی خود؛ یعنی، قرار گرفتن در مرز ایران با امپراتوری عثمانی، رقیب متخاصم صفویان، نقش قابل توجهی در مناسبات این دو حکومت داشتند؛ چرا که منطقۀ حکومتی این والینشین در میدان نبرد و مبارزه و در مسیر جغ...
متن کاملنقش پناهندگان سیاسی در روابط صفویان با عثمانیان و اوزبکان
این پژوهش به دنبال یافتن علل پناهندگی سیاسی ایران صفوی به حکومتهای عثمانی و اوزبکان و بالعکس و تأثیری است که این پناهندگان در روابط صفویان با عثمانیان و اوزبکان داشتند. با پیدایش حکومت نوبنیاد صفویه و رسمیت یافتن مذهب تشیع در ایران مناسبات سیاسی این دولت با حکومت های سنی مذهب عثمانی و اوزبکان دستخوش دگرگونی شد. در آغاز روحیه توسعه طلبی، تعارضات عقیدتی و اختلافات مذهبی در شعله ور شدن منازعات موث...
اختلافات قومی - مذهبی و تأثیر آن بر شکلگیری و رشد رادیکالیسم در سوریه
چکیده اکنون قریب به پنج سال از آغاز بحران در کشور سوریه میگذرد و در تمام این سالها نظریات و تئوریهای مختلفی در خصوص علل وقوع بحران در این کشور مطرح شده است. یکی از این تئوریها بحث وجود اختلافات و تعارضات گسترده قومی و مذهبی است که در قالب تعارضات درون گروهی شیعه - سنی و برونگروهی کردی – عربی بحث و بررسی شده است. پرسش اصلی مقاله عبارت است از اینکه وجود اخت...
متن کاملاختلافات قومی - مذهبی و تأثیر آن بر شکلگیری و رشد رادیکالیسم در سوریه
چکیده اکنون قریب به پنج سال از آغاز بحران در کشور سوریه میگذرد و در تمام این سالها نظریات و تئوریهای مختلفی در خصوص علل وقوع بحران در این کشور مطرح شده است. یکی از این تئوریها بحث وجود اختلافات و تعارضات گسترده قومی و مذهبی است که در قالب تعارضات درون گروهی شیعه - سنی و برونگروهی کردی – عربی بحث و بررسی شده است. پرسش اصلی مقاله عبارت است از اینکه وجود اخت...
متن کاملصورتبندی مذهبی - سیاسی جامعه ایرانی در عصر صفویه
این نوشتار شرحی از گسترش مناسک و شعائر و همچنین شکل گیری دستگاه دینی و نوع مواجهه آن با دستگاه سیاسی بعد از اعلام رسمی مذهب شیعه اثنی عشری در دوره صفویه است. به گمان نویسنده حداقل چهار دوره از گسترش این آیین ها را در جامعه ایرانی عصر صفویه می توان سراغ گرفت. دوره اول با ظهور شاه اسماعیل مصادف است که یکپارچه سازی عقیدتی انجام گرفت. در دوره بعد مقارن ظهور شاه عباس اول مناسک و شعائر مذهبی چهره ای ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023